Algemene voorwaarden
Bij het aangaan van een begeleidingssessie of traject stem je in met de algemene voorwaarden, zoals hieronder vermeld.
1. Definities
1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
opdrachtnemer: Shaban Humanistisch Raadsvrouw die deze algemene voorwaarden gebruikt voor het aanbieden van diensten;
opdrachtgever: de persoon, onderneming of instantie die de opdracht voor de werkzaamheden verstrekt (in veel gevallen betreft dit de deelnemer aan de losse begeleidingssessie of het traject);
diensten: alle geleverde diensten waaronder individuele begeleiding en advisering, rituele begeleiding en groepswerk in het kader van een opdracht, begeleidingsgesprek of -traject.
cliënt: degene die deelneemt aan de losse begeleidingssessie, traject of groepswerk.
2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten en overeenkomsten. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen;
2. Niet alleen opdrachtnemer maar ook alle personen of ondernemingen die bij de uitvoering van enige opdracht voor de opdrachtgever zijn betrokken, kunnen op deze algemene voorwaarden een beroep doen;
3. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten van de opdrachtgever;
3. Uitvoering van de overeenkomst
1. Met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten leiden voor opdrachtnemer tot een inspanningsverplichting, niet tot een resultaatsverplichting, waarbij opdrachtnemer gehouden is haar verplichtingen zodanig na te komen, als naar normen van zorgvuldigheid en vakmanschap naar de maatstaven van het moment van nakomen van opdrachtnemer verlangd kan worden. Opdrachtnemer zal de richtlijnen en gedragsregels de Beroepsstandaard Geestelijk Verzorger (2015) het Humanistisch Verbond (2023) naar beste inzicht en vermogen naleven;
2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Dit zal altijd in overleg met de opdrachtgever geschieden;
3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen;
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar behoorde te zijn;
4. Contractsduur en opzegging
1. Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Indien de duur van de opdracht een jaar of langer is, dienen partijen een opzegtermijn van tenminste 2 maanden in acht te nemen.
5. Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen de overeenkomst tijdig en in overleg dienovereenkomstig aanpassen;
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen;
3. Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover tevoren inlichten;
6. Geheimhouding
1. Een begeleidingssessie of het traject zal uiterst vertrouwelijk worden behandeld. Voor zover in overeenstemming met een goede beroepsuitoefening en voor zover niet in strijd met wettelijke regels (waaronder de wetgeving omtrent de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming)) of andere verplichtingen, zullen bijzonderheden met betrekking tot de persoon van de cliënt en de aard en omvang van de zaken die onderwerp van het traject zijn, niet naar buiten worden gebracht anders dan met instemming van de cliënt. Persoonsgegevens zullen uitsluitend worden gebruikt voor eigen activiteiten van de begeleider. De cliënt geeft echter reeds nu voor alsdan toestemming om materiaal uit de sessies te gebruiken voor cursussen, studie, intervisie of andere intercollegiale doeleinden zonder vermelding van identiteit en persoonsgegevens.
7. Betaling
1. Betaling dient tenzij schriftelijk anders overeengekomen te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, compensatie of opschorting uit welke hoofde dan ook;
2. Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet uiterlijk op de vervaldag heeft betaald, zal hij automatisch in gebreke zijn, zonder dat verdere ingebrekestelling vereist is. In geval van niet betalen van facturen, zal een volgend begeleidingsgesprek niet worden ingepland.
8. Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan ook, voor schade ontstaan door of in verband met door haar verrichte diensten, tenzij de opdrachtgever aantoont dat de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van opdrachtnemer;
2. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft;
3. De begeleider geeft geen adviezen omtrent te nemen besluiten of veranderingen in iemands leven. De begeleider ondersteunt uitsluitend het proces en de keuzes van de cliënt, waarbij het wel voorkomt dat een scala aan mogelijkheden wordt besproken om het proces van inzichtvergroting en gewaarwording van de cliënt te ondersteunen. De cliënt blijft te allen tijde verantwoordelijk voor diens eigen gedrag en de consequenties daarvan. De begeleider is niet verantwoordelijk, laat staan aansprakelijk, voor te nemen of reeds genomen besluiten of veranderingen in het leven van de cliënt.
9. Doorverwijzen
Mocht de begeleider tijdens het traject zaken of ziektebeelden vermoeden die niet onder zijn of haar werkterrein of deskundigheid vallen, dan zal zij de cliënt daarop attenderen en hem/haar waar nodig naar een deskundige verwijzen. De consequenties daarvan voor het traject zullen in goed overleg worden vastgesteld.
10. Annulering/ beëindiging van de overeenkomst
1. Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van reden een traject of sessie te annuleren of deelname van een opdrachtgever te weigeren dan wel de door de opdrachtgever aangewezen cliënt te weigeren, in welke gevallen de opdrachtgever recht heeft op terugbetaling van het volledige door deze aan opdrachtnemer betaalde bedrag;
2. De opdrachtgever voor een traject heeft het recht deelname aan of de opdracht voor een begeleidingssessie of traject te annuleren per telefoon, mail of brief;
3. Annulering door de opdrachtgever van de opdracht of annulering van het traject door de cliënt kan tot 24 uur voor aanvang van het traject kosteloos geschieden. Bij niet annulering is de opdrachtnemer gerechtigd om 50% van het verschuldigde bedrag in rekening te brengen. Bij afzegging of verplaatsing later dan 24 uur van tevoren is opdrachtnemer gerechtigd om 50% van het tarief dat is afgesproken voor het gesprek in rekening te brengen. Indien de opdrachtgever dan wel de aangewezen cliënt niet op het geplande gesprek verschijnt, worden dezelfde tarieven gehanteerd;
4. Bij overmacht, bijvoorbeeld in geval van ziekte of andere omstandigheden waarbij overmacht aan de orde is, kan een losse begeleidingssessie of een eerstkomende sessie van het traject kosteloos geannuleerd of verzet worden, bij voorkeur zo spoedig mogelijk. De geannuleerde sessie van het traject wordt op een ander moment ingehaald en het traject wordt hierna met de afgesproken tussenperioden tussen de sessies voortgezet;
5. Door de cliënt verzuimde afspraken worden volledig in rekening gebracht;
6. De begeleider behoudt zich het recht voor om afspraken te verzetten mocht dit noodzakelijk blijken voor de eigen bedrijfsvoering, ziekte of dringende persoonlijke omstandigheden.
12. Persoonsgegevens
1. Door het aangaan van een overeenkomst met opdrachtnemer wordt aan opdrachtnemer toestemming verleend voor automatische bewerking van de uit de overeenkomst verkregen persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens zal opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor haar eigen activiteiten en veilig bewaren.
13. Geschillenbeslechting
1. Op iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing;
2. Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn en die niet behoren tot de competentie van de kantonrechter, zullen worden onderworpen aan de bevoegde rechter van het arrondissement waarbinnen opdrachtnemer gevestigd is.
3. De begeleider conformeert zich aan de Beroepsstandaard Geestelijk Verzorger (2015) van het VGVZ en de beroepsstandaard van het Humanistisch Verbond (2023) met de daarbij horende kwaliteitsstandaard, de beroepscode en de klachtencommissie (klachten@vgvz.nl).
Shaban Humanistisch Raadsvrouw
P. Shaban
www.shaban.nl
0643106722
KVK nummer: 93310935
Door gebruik te maken van mijn diensten stemt u in met deze algemene voorwaarden.
Laatst bijgewerkt: 20 maart 2024